Portugal - Azorerne 2014 ............................................

Azorerne
30. september – 7. oktober 2014

Vi har, efterhånden som vi er blevet ældre, konstateret, at hvis vi fortsat vil rundt og se verden, må vi nok gå på kompromis med vores forsæt om altid at køre selv.
Vi har derfor nu valgt at tage en tur til Azorerne - og så er der ingen vej udenom:
Vi må ud at flyve.
Vi har derfor bestilt en efterårstur arrangeret af TVSyd og Bravo Tours.
Her følger lidt om vores oplevelser undervejs.
 med tilhørende links til dias/videoshow,
som i billeder viser indtryk fra området.
I teksten er indsat links til hjemmesider med yderligere information.

Lidt teknisk:
Næsten alt billedmateriale på denne tur er optaget i høj opløsning og formatet 16:9.
Det betyder, at mange af billedfilerne er meget store.
Det medfører, at download-tiden kan blive ret lang, hvis du ikke har en meget hurtig internetforbindelse.
Hvis du oplever, at en billedfil "hakker", "fryser" eller slet ikke starter, kan du prøve
1) at være tålmodig og vente på at filen hentes,
2) at aktivere "pause" på afspilningsskærmen et stykke tid eller
3) at aktivere "stop" og derefter starte afspilningen forfra.

Længden af hvert show er angivet i min:sek og
der er tilsat lidt stemningsmusik.

Tænd for dine højttalere

Øgruppen Azorerne – en autonom portugisisk region i Atlanterhavet med ca. 245.000 indbyggere - består af 9 øer, der alle er af vulkansk oprindelse. De ligger på den Midtatlantiske Højderyg, der strækker sig i nord-sydgående retning.
Øgruppen er opdelt i 3 dele:
Længst mod vest ligger de 2 små øer Corvo og Flores. Godt 100 km længere mod øst ligger Faial, Graciosa, Pico, São Jorge og Terceira. Endnu omkring 100 km længere østpå ligger så de 2 sidste: São Miguel og Santa Maria.
Det er altså en meget spredt øgruppe, med mere end 300 km fra Santa Maria mod sydøst til Corvo mod nordvest.
Øgruppen ligger ca. 1500 km fra Portugal og ca. 3900 km fra det Amerikanske kontinent.

Tirsdag den 30. september:
Vi skal være i Billund senest kl. 6.15, så vi skal tidligt op.
Alt går planmæssigt, og vi letter fra Billund kl. 8.15 med kurs mod byen Ponta Delgada (ca. 28.000 indbyggere), der ligger på sydsiden af Azorernes største ø, São Miguel (140.000 indbyggere). Turen tager 4 timer og 50 minutter, men da der er en tidsforskel på 2 timer, lander vi kl. 11.05 - lokal tid - og bliver transporteret til vores hotel ”Açores Atlântico", der ligger lige ud til vandet. Kl. 13.45 er vi til orienteringsmøde, hvor vi får den kommende uges program gennemgået. Tilbage på hotellet ved 15.30-tiden - og vi er noget udbrændte! Vi hviler os og samler kræfter til aftenens spisning på hotellet kl. 19.30 - og så er det ellers på hovedet i seng.

Onsdag den 1. oktober:
Kl. 10.00 samles vi til rundtur i byen med vores guide. Det bliver en tur på 3 timer, hvor vi får mange spændende oplysninger om byen og dens historie. Vi ser et par kirker og et stort marked, hvor der sælges lidt af hvert - dog med hovedvægt på grøntsager og fisk. Her får vi lejlighed til at smage Azorernes ret små, men søde bananer og ananas.
Kl. 13.30 tager vi plads på en kokkeskole, hvor vi under overskriften "Smag på Azorerne" får lejlighed til at smage et bredt udvalg af øernes specialiteter på det kulinariske område.
Kl. 19.00 slutter vi dagen af med spisning på en af byens bedre restauranter, "100 Espinhas". Her får vi serveret tun-bøf eller roastbeef efter eget valg.

Klik her for at se "Ankomst og bytur"  - (5:39)

Torsdag den 2. oktober:
Vi bliver afhentet af vores bus kl. 8.40. Dagens rute går mod nord og øst, hvor vi ser mange af øens særlige attraktioner.
Vi starter med at køre op mod nordkysten, hvor vi besøger én af øens to teplantager. Det er ikke supermoderne maskiner, der bruges; men som følge af en lav løn, kan det åbenbart lade sig gøre at producere te til konkurrencedygtige priser, selv om der bruges en del arbejdskraft.
Næste stop er ”Parque Natural da Ribeira dos Caldeirões” - ligeledes ved nordkysten. Det er en meget frodig naturpark, hvor der også er et pænt vandfald.
Vi følger derefter øens nord- og østkyst indtil vi når frem til parken ”Ponta do Sossego”. Det er en lidt mere ”velfriseret” park. Vi er forholdsvis højt oppe på denne østlige side af øen, så der er en fantastisk udsigt ud over Atlanterhavet.
Vi fortsætter endnu nogle få km sydpå, før vi drejer mod vest og følger sydkysten – for dog snart at køre ind i landet til søen ”Lagoa das Furnas”. Her kan man tydeligt se, at øen er af vulkansk oprindelse: Det syder og bobler i de varme kilder, der findes tæt ved søen.
Den varme undergrund anvendes bl.a. til at fremstille øens specialitet, ”Cozido”: Man putter forskellige kødstykker og masser af lokale grøntsager og rodfrugter i en stor gryde. Gryden sættes ned i et hul i den varme jord, hvorved indholdet dampkoges. Vi fik selvfølgelig lejlighed til at smage Cozido ved den indlagte frokostpause i byen Furnas. Det var ”tung” mad – men spændende at prøve.
Tæt ved Furnas besøger vi den botaniske have ”Terra Nostra”, hvor der også er varme kilder. Nogle benytter sig af lejligheden til at få sig et bad i det 30 grader varme vand.
Turen går så igen ud mod sydkysten, hvor vi kører gennem byerne Vila Franca do Campo og Lagoa, inden vi når tilbage til udgangspunktet, Ponta Delgada. Undervejs nyder vi udsigten og tænker med lidt ærefrygt: Nærmeste fastland sydpå er Antarktis!
Det blev en lang tur - vi var først tilbage på hotellet ved 17.30 - tiden.
Aftensmaden blev henlagt til en lille hyggelig restaurant "São Pedro", kun få hundrede meter fra hotellet.

Klik her for at se "Mod nord og øst"  - (6:32)

Fredag den 3. oktober:
Dagen er til egen disposition, og vi har valgt af købe en rundtur hos firmaet "Amazing Tours" sammen med to af vore rejsefæller. Desværre blev den ene syg, så vi var kun tre i den 8-personers-bus, vi havde til rådighed. Vi blev afhentet kl. 9.00 af chauffør og guide, Carlos, der viste sig at være en hyggelig fyr, som talte meget og gerne på et perfekt engelsk - eller måske nærmere amerikansk.
Vi kom rundt og så områder, som vi ikke kunne komme til i bus. Vi fulgte sydkysten ud af Ponta Delgada og så bl. a. en kagefabrik, der producerer en berømt Cupcake - og vi fik selvfølgelig smagsprøver. Vi var en tur i byen Caloura, som er en lille by, hvor rigmænd fra hovedsageligt Nordeuropa gemmer deres enorme boliger bag høje mure. Nær kysten ud for byen Vila Franca do Campo så vi vulkanøen Ilhéu da Vila, der - set oppefra - ligner et perfekt krater. Lidt inde i landet så vi ”Ermida da Nossa Senhora da Paz” - et kapel for "Den Hvide Jomfru". Kapellet ligger højt, så også herfra er der en fantastisk udsigt.
Derefter kørte vi mod vest og længere ind i landet og så resterne af en 400 år gammel akvædukt, bygget af lavasten. Den har tidligere været anvendt til at lede vand fra kratersøerne ned til Ponta Delgada. Endelig så vi en række små kratersøer, som ikke er tilgængelige med bus, p.g.a. de meget små lerveje, der fører frem til dem. Endelig så vi et glimt af den største af tvillingesøerne, ”Lagoa Azul”, som vi skal besøge senere.
Vi var tilbage ved hotellet kl. 14.00, hvorefter vi gik ned på havnen for at få lidt frokost. På vej hjem til hotellet mødte vi de fire andre, vi bor på hotel med, og aftalte at mødes til spisning kl. 19.30.

Klik her for at se "Tur med Carlos"  - (6:11)

Lørdag den 4. oktober:
Ligesom torsdag bliver vi afhentet på hotellet kl. 8.40 og skal på tur mod nord og vest på øen.
Vi så først en ananasplantage, hvor vi bl.a. fandt ud af, at de ananas, man dyrker på Azorerne, er meget anderledes end dem, man får andre steder fra. Der er simpelt hen ikke varmt nok på Azorerne til at dyrke ananas - og hvad gør man så? Jo, man finder/fremavler en meget lille plantesort, der kan dyrkes i drivhus. Det specielle er, at disse planter nok skal have varme – men de bryder sig ikke om lys. Altså er drivhusene kalket godt til.
Derefter så vi en keramikfabrik, der ud over hvad man almindeligvis forstår ved keramik også laver kakler, der på Azorerne anvendes til såvel opslagstavler som gadeskilte. Vi så kaklerne overalt. Højst utraditionelt.
Derefter gik turen til dagens højdepunkter - i bogstaveligste forstand. Vi kører igen ind i landet til den store kratersø ”Lagoa do Fogo” - ildsøen. Igen betages vi af den storslåede udsigt over øen og søen, der er 350 meter dyb. Herfra ses det tydeligt, at øen er ét stort vulkansk lavalandskab. På grund af beliggenheden relativt langt sydpå i et lunt og fugtigt klima, er øen overalt frodigt bevokset – ellers ville den nok have mindet meget om Island.
Ved foden af kratersøen ligger naturparken ”Caldeira Velha”. Også her er der varme kilder – og der kan bades.
Vi fortsætter ud til nordkysten, til øen næststørste by, Ribeira Grande, hvor vi får en dejlig frokost. Derefter følger vi så kysten mod vest, hvor vi bl.a. ser Elefantklippen. Nordkysten er mere stejl og rå end sydkysten, så der er ret tyndt befolket – men ikke mindre smukt. Da vi ikke kan komme længere vestpå, drejer vi ind i landet og kommer til udsigtspunktet ”Vista do Rei”. Herfra kan vi se ud over tvillingesøerne Lagoa Azul og Lagoa Verde. Søerne er kun adskilt af en smal dæmning – og der er forbindelse mellem søernes vandmasser. Alligevel er farven på vandet forskelligt. I Lagoa Azul ser vandet blåt ud – i Lagoa Verde ser det grønt ud. Det har givetvis noget at gøre med bundforhold og lysindfald, men forskellen er der (med lidt god vilje).
Efter at have nydt synet af de smukke søer kører vi ned til byen Sete Cidades og videre mod den nærtliggende sø ”Lagoa de Santiago”. Det er en lille sø, og det er så godt som umuligt at komme ned til den – medmindre man er bjergbestiger. Men her er der ingen tvivl om farven: Den er smaragdgrøn.
Det blev endnu en lang dag, hvor vi først var tilbage på hotellet kl. 18.00.
I morgen skal vi ud at sejle. Vi har bestilt en tur, hvor vi - i bedste fald - kommer til at se hvaler og/eller delfiner.

Klik her for at se "Ildsøen og tvillingesøerne" - (6:02)

Søndag den 5. oktober:
Vi møder ved hval-safari-båden kl. 8.30 og bliver efter en kort introduktion til det, der kan forventes, sejlet ud på Atlanterhavet. Det går pænt hurtigt, efter vi har forladt havnen. Båden er en katamaran, der sejler 50 knob!
Der går ikke lang tid, før vi sætter farten ned og får at vide, at der er spottet en flok delfiner forude - og ganske rigtigt: Kort tid efter er vi nærmest omringet af en flok legesyge delfiner - vel en 10-12 stykker, der viser deres svømmekunst. Vi får at vide, at det er én af de hyppigst sete delfiner: Almindelig delfin.
Efter 10-15 minutter mister delfinflokken interessen for vores skib og forsvinder. Vi sætter atter farten op og drøner videre mod øst langs São Miguel´s sydkyst. Det er faktisk spændende at se øen fra søsiden. Herfra kan vi tydeligt se, hvordan arrene fra de mange vulkanudbrud, der i tidernes morgen har dannet øen, er dækket af græs og træer. Efter nogen tid sætter vi igen farten ned: Vi møder nu en meget stor flok, af en anden delfinart, Øresvinet. Den er noget større end den almindelige delfin, og der er mange flere - vel omkring 20-25 individer.
Da vi stadig ikke har set tegn på hvaler i farvandet, fortsætter vi lidt ud mod sydvest og minsandten om der ikke dukker en hval op. Vi ser godt nok kun et glimt af dens ryg i et par korte øjeblikke, men det er nok til, at de erfarne folk på båden kan identificere dyret. Det er en forholdsvis lille Næbhval, og den er ret sky og svær at komme tæt på.
Efter denne oplevelse sætter vi kurs tilbage mod havnen, hvor vi ankommer lidt før kl. 12.

Efter en spise- og hvilepause beslutter vi os for at gå en tur ud til et gammelt fort, som vi så på vores rundtur om onsdagen. Der er indrettet et militærmuseum i den gamle bygning, så vi brugte en times tid på at se lidt på det.
Tilbage på hotellet holdt vi hvilepause indtil spisetid ved 20-tiden.

Klik her for at se "Hvalsafari" - (4:04)

Mandag den 6. oktober:
Kl. 10.10 bliver vi hentet og kørt ud til et svensk par, der for 13 år siden købte en 1600-tals gård, "Quinta da Terça, som de nu driver som dels Bed & Breakfast, dels som rideskole. Stilen er holdt så tæt på det originale som muligt, så bygningerne er i azorisk stil, mens interiøret er svensk præget.
I en nærtliggende hal så vi prøver på dressurridning og måtte beundre såvel hestes som rytteres præstationer.
Besøget blev afsluttet med en let frokost, hvorefter vi var tilbage på hotellet kl. 13.30.

Ved 15-tiden besluttede vi os for at gå en sidste tur i byen. Vi besøgte et kunstgalleri og parken ”Jardim António Borges” før vi vendte tilbage til hotellet, hvor vi fik vores aftensmad ved 20-tiden. Dagens sidste handling bliver at få pakket så meget som muligt, så vi kan være klar til afrejse tirsdag morgen.

Klik her for at se "Gård- og parkbesøg" - (6:21)

Tirsdag den 7. oktober:
Det blev en lang rejsedag.
Vi bliver hentet på hotellet kl. 9.45, idet vi skal være i lufthavnen senest kl. 10.10 – 2 timer før afgang.
Flyet fra Danmark, som vi skal med retur, er imidlertid forsinket p.g.a. modvind, så vi letter ikke før kl. 12.30. Til gengæld har vi så medvind hjemad, hvilket forkorter flyvetiden til ca. 4½ time – dertil skal lægges de 2 timers tidsforskel!.
På hjemturen mellemlander vi i København, men alt går fint.
Vi finder bilen i Billund og er hjemme i Brædstrup kl. 20.30.

-----------------------
Konklusion:
Turen var jo lidt af et forsøg:

Gider vi flyve?
Ja, det bliver næppe et stort problem. Vi skal blot lige vænne os til at pakke i kuffert i stedet for blot at smide alt muligt ind i bilen.

Kan vi undvære vores bil?
Jah, men der er godt nok mange situationer, hvor vi godt lige kunne tænke os at smutte en tur hen til et spændende sted.

Kan vi ”affinde” os med at blive kørt rundt i en bus, der holder på planlagte steder – uden vores indflydelse?
Hvis man vil have de informationer, som en god guide kan tilføre turen, er det jo en nødvendighed – og det opvejer i nogen grad følelsen af at være ”låst” lidt i sin bevægelsesfrihed.

Hvordan fordriver vi tiden ”til egen disposition”?
Det vil være væsentligt at finde en tur, hvor der er et rimeligt forhold mellem planlagte arrangementer og ”fritid”.
Den ideelle tur vil nok være en rejse, hvor noget er planlagt kombineret med at leje en bil på stedet.

Vi er ikke blevet afskrækket fra at tage på en ”pakkerejse”.