Bornholm - September 2007 ..........

Vi har længe haft planer om at besøge Bornholm.

Vi slog derfor til, da et godt tilbud om et 5-dages ophold i en ferielejlighed i Dueodde dukkede op.

Efter hvert afsnit er der et slideshow med lidt underlægningsmusik.
Vil du have musikken med, skal du huske at tænde for dine højttalere.
Længden af slideshowet er angivet i minutter og sekunder (min:sek).

(Der kan gå lidt tid med at downloade filerne - ikke mindst efter at jeg i starten af 2018 har ændret filformatet til HD-opløsning 16:9. Det giver flottere billeder på de større skærme, der efterhånden er blevet almindelige.)

-------------------------

Mandag, den 3.september:

Vi kørte hjemmefra kl. 6.10 for at være sikre på at være i Ystad inden middag. Færgen til Bornholm sejlede kl. 12 og vi var i Rønne kl. 13.15.

Derefter besøgte vi Bornholms Museum - hovedsageligt for at se de mange "guldgubber", der er fundet på Bornholm.

Der er fundet ca. 2.500 små guldblikfigurer. De stammer fra jernalderen - omkring 550 - 600 e. Kr. De er meget små og tynde - omkring 1 x 2 cm. Det er lidt usikkert, hvad de har været brugt til, men det menes, at de kan have været benyttet som sammenfoldede offergaver, "tempelpenge". De små, guldbelagte blikstykker er præget med motiver - oftest af mænd i fornemme dragter, men der er også enkelte kvinde- og dyrefigurer.

Efter museumsbesøget gik vi en tur i Rønne og måtte konstatere, at bykernen er præget af meget gamle bygninger. Vejenes bredde og beskaffenhed egner sig også bedst til let trafik.

Vi forlod Rønne kl. ca. 17 og var fremme ved lejligheden i Dueodde ½ time senere og fik os installeret.

Aftensmaden bestod af medbragt dåsemad indtaget på altanen.

Klik her for at se billeder fra Rønne (3:16)

Tirsdag den 4. september:

Dagen startede med morgenmad på altanen - i dejligt solskin.

Derefter gik turen til Pedersker, hvor vi købte brød hos den lokale bager, kikkede på kirken og den tilhørende mølle fra 1861. En rund, hollandsk stenmølle.

Næste stop var en vævestue, hvor væveren havde udstillet en del meget spændende arbejder.

Ved Aakirkeby besøgte vi NaturBornholm - et næsten nyetableret (fra 2005) informationscenter, hvor Bornholms udviklingshistorie gennem 1,7 milliarder år blev anskueliggjort. Et spændende sted, som kan anbefales.

Næste stop var Rytterknægten, Bornholms højeste punkt, der med sine 162 m. rager godt op i landskabet. Eller rettere sagt: Det gjorde den - indtil det store skovområde, Almindingen, voksede op i begyndelsen af 1800-tallet. Det var en ung skovrider, Hans Rømer, der var hovedmanden bag skovrejsningen. I skoven står en obelisk, Rømersminde, rejst til minde om Hans Rømer.

I 1856 byggede bornholmerne et 10 m højt granittårn, Kongemindet, i taknemmelighed over, at kong Frederik den 7. og grevinde Danner i 1851 havde besøgt øen. Da skovens træer efterhånden voksede sig højere end tårnet, byggede man i 1899 et mindre pænt metaltårn på 12 m oven på granittårnet. Oppe i toppen er man således 184 m.o.h. og kan i godt vejr stort set se hele Bornholm.

Ikke langt fra Rytterknægten ligger borgen Lilleborg - eller resterne af den. Borgen blev anlagt omkring 1190 under Knud den 6. og blev brugt under stridighederne mellem konge og kirke. Ruinen blev taget i øjesyn og vi gik derefter på jagt efter dens storebror, Gamleborg. Den fandt vi aldrig - trods 5 km's travetur gennem Almindingen - en dejlig skov.

Vi forsøgte derefter at få Ekkodalen i tale - og det lykkedes da nogenlunde. For de fleste vil dalen nok blot blive oplevet som en klippevæg, da det ikke umiddelbart er let at se, at der er tale om en 10 km lang sprækkedal, hvor den klippe, der kaster ekkoet tilbage, blot er få hundrede meter lang.

Dagens sidste stop blev Bastemosen, som på et kort fremstår som et søområde, men i virkeligheden var det meste tilgroet - hvilket jo egentlig også passer fint til navnet.

Der var ikke meget liv, men der er uden tvivl et rigt fugleliv på andre tider af året.

Efter hjemkomst ca. 17.45 slappede vi af før vi gik på hotellets restaurant, Granpavillionen, og fik en ganske lækker plankebøf.

Klik her for at se billeder fra det indre Bornholm (4:05)

Onsdag den 5. september:

Dagen var afsat til en tur til Ertholmene, men sådan gik det ikke.

Da vi kom til Gudhjem var alle billetter solgt til den ene, daglige tur.

Vi reserverede derfor skyndsomst billetter til torsdag.

Så iværksatte vi "plan B", idet vi havde på fornemmelsen, at det kunne gå, som det gik.

Vi opsøgte derfor kyststrækningen nord for Gudhjem med mange flotte og imponerende klippeformationer, bl.a. Helligdomsklippen.

Næste stop foretog vi i Østerlars, hvor vi besøgte Bornholms største rundkirke. Der er 7 rundkirker i Danmark, heraf 4 på Bornholm. Kirken i Østerlars virker voldsom - ikke mindst fordi det blev nødvendigt at forsyne selve kirken med hele 7 store støttepiller. Rundkirkerne er bygget i 11-1200-tallet og har også været anvendt til forsvar af landet.

Tilbage til nordkysten, hvor vi spiste frokost i Svaneke, før vi kom til Årsdale Mølle. Møllen var i drift og der er indrettet et stensliberi i den. Vi købte for 5 kr. Svaneke-granit.

Videre gik det, tilbage ind i landet til Louisenlund (opkaldt efter Louise Danner) med omkring 50 bautasten fra jernalderen. Det vides ikke med sikkerhed, hvad formålet har været med de mange sten.

Herfra videre til fuglereservatet Ølene med 2 fugletårne, som vi selvfølgelig var oppe i.

Så var det blevet tid til et par kilometers vandring i Paradisbakkerne, hvor vi fandt "Rokkestenen" - og fik den minsandten til at rokke.

Dagen sluttede i Snogebæk med hjemmelavet, økologisk is fra Boisen.

Klik her for at se billeder hovedsageligt fra nordkysten (4:39)

Torsdag den 6. september:

Vi fik uden problemer vores billetter til færgen til Ertholmene.

Det gode skib "Ertholm" fragtede os + ca. 4-500 andre til Christiansø på en lille time. Vejret skiftede karakter fra klar himmel til overskyet, men absolut behageligt.

Vi gik rundt på Christiansø og Frederiksø i små 2 timer, hvorefter vi indtog frokost på den lokale kro. Det var en helt speciel oplevelse at besøge øerne, hvor der bor mindre end 100 mennesker. Øerne med alle bygninger ejes af Staten (Forsvarsministeriet) og alt er fredet.

Øerne er præget af de store fæstningsanlæg fra 16- og 1700-tallet, hvor Danmark og Sverige ikke just var perlevenner.

Senere har øerne fungeret som flugtsikkert fængsel. Den mest kendte fange er nok dr. phil. Jacob J. Dampe, der i 1820 blev idømt livsvarigt fængsel for at kritisere enevælden. Han blev dog benådet i 1840 på betingelse af, at han tog til Bornholm og blev der. Ved enevældens ophævelse i 1848 blev han en helt fri mand, rejste til København og døde her i 1867.

Vi var tilbage på Bornholm kl. 15.00.

Klik her for at se billeder fra Ertholmene (5:06)

Derefter gik turen til de tre rundkirker, vi endnu ikke havde set (Østerlars så vi onsdag).

I rækkefølge så vi Olsker (Ols Kirke), Nyker (Ny Kirke) og Nylars Kirke.

Østerlars er ældst og størst, Olsker er den højeste, Nyker er den mindste og Nylars er den mest elegante, da den ikke har støttemure. Kun den sidste var åben for besøg - og den var virkelig elegant i sin udformning.

Vi tog også lige Aa Kirke i Aakirkeby med, da den dels er domkirke for Bornholm, dels er med dobbelt tårn og endelig fordi den er bygget af specielle stenarter.

Vel tilbage i lejligheden besluttede vi at afslutte dagen med en tur til stranden med det meget fine og hvide sand. Petra tog en "prøve" med hjem.

Klik her for at se billeder af de omtalte kirker (2:21)

Fredag den 7. september:

Dagen afsat til nordspidsen af Bornholm, hvor vi først så nogle af øens mange helleristninger.

Dagens hovedpunkt var Hammershus, som fortjener et par timer.

Det har i borgens velmagtsdage været en magtmanifestation - et imponerende bygningsværk.

I 500 år - fra ca. 1200 til ca. 1700 - blev borgen brugt som fæstning, magasin, administrationsbygning, statsfængsel m.m.

Efter Hammershus spiste vi frokost ved den sydlige ende af Hammersøen, hvorefter vi gik en tur rundt om Opalsøen og Krystalsøen. En fantastisk tur. Videre nordpå med udsigt over Sandvig og derefter en smut ned omkring Vang før turen gik hjemad.

Vi sluttede dagen med at køre til Pedersker, hvor vi fik grillmad på en gårdkro, hvor vi også købte lidt lokal Bornholmsk vin.

Klik her for at se billeder fra det nordligste Bornholm (5:51)

Lørdag den 8. september:

Så er det blevet hjemrejsedag. Vi sejlede fra Rønne kl. 13, hvorefter turen gik hjem fra Ystad og over Øresundsbroen.