Italien 2015 .................................................

Toscana - Rom - Sorrento
30. august – 6. september 2015

Vi har været på en færdigpakket tur med Gislev Rejser til Italien.
Her følger lidt om vores oplevelser undervejs,
 med tilhørende links til dias/videoshow,
som i billeder viser indtryk fra turen.
I teksten er indsat links til hjemmesider med yderligere information.

Lidt teknisk:
Alt billedmateriale på denne tur er optaget i høj opløsning og formatet 16:9.
Det betyder, at mange af billedfilerne er meget store.
Det medfører, at download-tiden kan blive ret lang, hvis du ikke har en meget hurtig internetforbindelse.
Hvis du oplever, at en billedfil "hakker", "fryser" eller slet ikke starter, kan du prøve
1) at være tålmodig og vente på at filen hentes,
2) at aktivere "pause" på afspilningsskærmen et stykke tid eller
3) at aktivere "stop" og derefter starte afspilningen forfra.

Længden af hvert show er angivet i min:sek og
der er tilsat lidt stemningsmusik.

Tænd for dine højttalere

Søndag den 30. august:
Afgang mod Billund kl. 13 for at være sikre på at være der til den angivne tid, 14.40. Det gik fint, og flyet afgik som planlagt kl. 16.40 - men mod Odense, hvor vi skulle hente den sidste halvdel af de ca. 130 mennesker, der skulle til Pisa. Det tog jo alt sammen sin tid, men efter 2 timers flyvning landede vi i Pisa kl. 20.45. Derefter var der en 60 km lang køretur til vores hotel i Montecatini Terme (20.000 indb.), hvor vi fik meget sen aftensmad – og så var det på hovedet i seng kl. 23.30.

Mandag den 31. august

Vi stod op kl. 6, spiste morgenmad kl. 6.45 og var klar i bussen kl. 7.45.
Turen gik til Firenze (370.000 indb.) - en køretur på 80 km.
Her blev vi guidet rundt i byen og fik vist de vigtigste seværdigheder, der alle ligger samlet centralt i byen. Det var lidt skuffende, at vi ikke kom ind i nogle af bygningerne - det måtte vi selv klare efter rundvisningen, hvor der var god tid inden vi skulle køre tilbage til Montecatini Terme kl. 15.
På rundturen fik vi en indføring i Firenzes historie. og byens betydning for Toscana i særdeleshed og Italien i almindelighed. Mest imponerende var domkirken Cattedrale di Santa Maria del Fiore samt Basilica di Santa Croce og broen Ponte Vecchio – også kaldet Guldsmedebroen. Denne usædvanlige bro, der blev bygget i 1345, er næsten en lille bydel i sig selv. Her havde håndværkere, garvere og slagtere før i tiden deres værksteder og forretninger, men i 1500-tallet blev de forvist p.g.a. lugt og larm, og lokalerne blev overtaget af guldsmede, og de (ikke helt de samme!) er der endnu, hvor man kan købe alle former for smykker, fra billigt juks til antikke kostbarheder. Broen er den eneste af Firenzes mange broer over floden Arno, der ikke blev ødelagt under 2. Verdenskrig.

Der var nu ikke mange, der orkede at fortsætte rundturen på egen hånd, for temperaturen var ved middagstid kommet op på 32 grader, så det var mere attraktivt at finde et skyggefuldt sted, hvor vi kunne få noget koldt at drikke.
Men det blev værre endnu. Da vi mødtes ved bussen kl. 15 var temperaturen nået op på 39 grader!!!
Det var derfor helt fantastisk at komme under bruseren og få hvilet ud, inden vi kl. 18 kørte til spisning på en landrestaurant ved navn Collina Toscany Resort lidt uden for byen. Her fik vi først en lille forret, hvortil der blev serveret smagsprøver på husets egne hvid-, rosé- og rødvine. Derefter gik vi i vinkælderen og købte den foretrukne vin til de efterfølgende 4 retter mad.

Klik her for at se "Firenze" - (7:55)

Tisdag den 1. september:
Vi forlader Montecatini Terme kl. 8.30 og sætter kursen mod Pisa (90.000 indb.), hvor vi på Miraklernes Plads - Piazza dei Miracoli - finder det skæve tårn. Det er tårnet, der er miraklet. Det burde - så skævt som det er – for længst være væltet, men det har nu stået som klokketårn for domkirken, Cattedrale Duomo di Pisa, siden 1350.

Så går turen til Rom.
Vi følger en halvdårlig motorvej, der løber langs kysten, hvor den oprindelige vej Via Aurelia gik.
Turen er på ca. 380 km, og der var næsten lige så varmt som dagen før, 33 grader. Der var ikke meget spændende at se på vejen, så det er ikke en del af landet, der tiltrækker turister.
Vel fremme i Rom (4,3 millioner indb.) fandt vi – eller rettere vores fremragende chauffør på hele turen - vores opholdssted de næste 3 nætter: Hotel Caravel.

Klik her for at se "Pisa" - (3:30)

Onsdag den 2. september:
Vi bliver kørt med bus ind til det indre Rom, hvor vi bliver sat af over for Justitspaladset, Palazzo di Giustizia, ved floden Tevere, Tiberen, der løber gennem hele byen. Herfra går vi til vejen Via dei Condotti, hvor de mest eksklusive og dyre forretninger ligger. På Via dei Condotti, på vej op mod Den Spanske Trappe, besøgte vi den berømte Caffé Greco, som var mødestedet for de mange danske Guldalderkunstnere – malere, skulptører og digtere – som rejste på uddannelsesrejse til Rom med stipendiat fra Kunstakademiet i København i 1700- og 1800-tallet.
Et stykke inde i caféen ses fotografier, små tegninger og breve fra H. C. Andersen. Kunstnerne mødtes der dagligt, og det var deres postadresse i Rom.
Gaden ender ved Den Spanske Trappe, der blev bygget 1723 – 1726. Her var der tidligere blot en jordvej, der førte op til den franske kirke Trinitá dei Monti, Treenighedskirken på Bjerget. Foran trappen finder vi båd-fontænen, La Barcaccia, af Gianlorenzo Bernini. Den skal minde om, at faderen Pietro Bernini i 1600-tallet strandede her i en lille pram efter en af Tiberens oversvømmelser.
Oppe ved den franske kirke er der en flot udsigt over Rom.
Vi fortsætter ad Via Sistina, hvor Bertel Thorvaldsen (1768 – 1844) boede i 40 år. På facaden til Casa Buti på Via Sistina nr. 46/48 er der opsat en mindeplade til ære for Thorvaldsen, der kom til Rom i 1797, og skråt overfor markerer en anden mindeplade, hvor H. C. Andersen boede på et af sine ophold i Rom.
For enden af Via Sistina ligger Piazza Barberini med Berninis berømte Triton-fontæne.
Vi fortsætter ned ad Via del Tritone og konstaterer undervejs, at Trevi-fontænen, Fontana di Trevi, er under restaurering.
Vi krydser nu hovedstrøget, Via del Corso, som forbinder Piazza Venezia og Piazza del Popolo. ”Corso” betyder ”løb” efter et væddeløb, som blev afholdt på strækningen i 1700- og 1800-tallet.
Videre til Pantheon, der oprindelig blev bygget af Agrippa i år 27 f. Kr. på Campus Martius, Marsmarken, men ombygget i sin nuværende form af kejser Hadrian i år 123 som et tempel til alle guder.
En af renæssancens største kunstnere, maleren Rafael, er begravet i Pantheon. Det er også Vittorio Emanuele II, det genforenede Italiens første konge og hans søn, Umberto I. Kongernes våbenmærke ligner vores Dannebrog.
I år 608 blev Pantheon en katolsk kirke med navnet Santa Maria dei Martiri, Martyrernes kirke.
Fra Pantheon gik turen videre til Piazza Navona og sluttede ved Roms mest kendte grønttorv, Campo dé Fiori, hvor vi spiste frokost.
(Beskrivelsen af turen rundt i Rom er lavet af vores guide på turen, Dorrit Finderup.)

Kl. 15.30 blev vi hentet af vores bus og kørt tilbage til hotellet.

Det havde igen været en varm dag. Da vi kørte til spisning kl. 18.45 var temperaturen stadig 31 grader.
Om aftenen kørte vi ind til et ganske hyggeligt spisested, hvor der var underholdning til maden i form af tre dygtige sangere, der underholdt med populære klassikere.
Efter spisningen kørte vi en længere tur - en lille time - rundt i Rom og så byen i smagfuld belysning. Det gamle, indre Rom er nærmest renset for påtrængende neonreklamer. I stedet er de gamle bygninger diskret belyst og fremstår som de monumenter, de jo faktisk også er over en svunden tid.

Klik her for at se "Rundtur i Rom" - (10:11)

Torsdag den 3. september:
På vores anden dagstur i Rom gik turen først til Peterskirken, Basilica di San Pietro. Her førte en lokal guide os - efter et sikkerhedstjek - gennem kirken og fortalte om meget af det, man kan se i den enorme kirke.
Derfra kørte vi til Forum Romanum, de udgravede rester af det antikke Rom. Her gjorde guiden igen et behjertet forsøg på at lede os igennem de mange spændende ruiner, men den stegende hede - vi nærmede os de 40 grader - gjorde det svært for de fleste at bevare koncentrationen. Alle tænkte mest på at finde ind i lidt skygge, som vi da også fandt hist og her.
Turen sluttede ved Colosseum, som blev studeret udefra. Kun få orkede at gå ind og se det indre.
Tilbage på hotellet kl. 17 var et bad absolut 1. prioritet. Efter spisning skulle der pakkes og gøres klar til busturen videre sydpå fredag morgen.

Klik her for at se "Peterskirken og Forum Romanum" - (6:19)

Fredag den 4. september:
Vi forlader Rom og begiver os 200 km længere mod syd til Napoli (990.000 indb.). Her blev vi kørt en tur rundt i byen, der ligger meget smukt ved Napolibugten; derimod er selve byen ikke specielt køn. Den er præget af den store forskel på rig og fattig, godt styret af den napolitanske mafia, camorra.
Efter busrundturen i Napoli fortsatte vi den forholdsvis korte tur til Pompei, der ligger lidt længere sydpå for foden at vulkanen Vesuv. Her fik vi en grundig rundvisning og forklaring på, hvad der skete i år 79 e.Kr. og om det liv, de antikke romere levede, da katastrofen ramte og i løbet af 2 døgn begravede de ca. 11.000 indbyggere under pimpsten og aske fra Vesuv.
Igen havde guiden et utaknemmeligt job i kampen mod heden, der konstant var omkring 33 grader.
Efter besøget i Pompei. var der kun en kort tur til vores sidste opholdssted, Hotel Oriente i byen Vico Equense, en naboby til Sorrento.

Klik her for at se "Pompei" - (5:38)

Lørdag den 5. september:
Kl. 8.30 kørte vi i to mindre busser til den lille by Positano, og derefter til den lidt større og mere berømte Sorrento (17.000 indb.). I begge byer havde vi en del tid til egen disposition, og bortset fra, at vi tog en lille tur på ca. en halv time med et turisttog rundt i Sorrento, var der egentlig ikke meget at se i de to byer, men deres beliggenhed ud til henholdsvis Salerno- og Napolibugten er utrolig flot.
Vi returnerede til hotellet sidst på eftermiddagen.

Klik her for at se "Sorrento" - (3:36)

Søndag den 6. september:
Så er der kun hjemrejsen tilbage af turen.
Vi troede, at det ville blive en barsk hjemrejsedag - her i den helt korte version:
5.45: Morgenmad
16.15: Mellemlanding i Odense
17.10: Ankomst i Billund lufthavn
18.20: Ankomst i Brædstrup

Det føltes nu ikke så voldsomt, som programmet egentlig indikerer, bl. a. var det en utrolig behagelig tur med højhastighedstoget fra Napoli til Firenze. Vi mærkede faktisk ikke, at vi kørte så hurtigt som vi gjorde, men da vi på en strækning kørte parallelt med en motorvej, kunne vi godt se, at bilerne med deres godt 100 km/t sakkede agterud, når toget drønede forbi med op til 300 km i timen.

Klik her for at se "Hjemtur" - (1:36)

-----------------------
Konklusion:
Turen var veltilrettelagt af Gislev Rejser, men som følge af varmen, blev de guidede ture i Firenze, Pisa, Rom og Pompei en drøj omgang – lidt synd for guiderne, der gjorde deres bedste.
Den dårligste oplevelse var nok Hotel Oriente i Vico Equense. Hotellet havde en flot beliggenhed, men indkvarteringen og serveringen levede ikke op til den forventede standard.