Rundt om Hardangervidda 2019 .............................................

Forårstur til Norge 2019
5. juni - 13. juni.

I efteråret 2018 boede vi i byen Rysstad og kørte bl.a. på Suleskarvejen (se mere om denne tur andetsteds på hjemmesiden).
I år vil vi så prøve at lave en rundtur, hvor vi starter med at sejle fra Hirtshals til Bergen og gøre ophold nogle dage i Norheimsund ved den indre Hardangerfjord.
Derefter vil vi bruge en dag på at køre nord om Hardangervidda til Tuddal.i nærheden af Rjukan og fjeldet Gausta, som vi tidligere har besøgt.
Efter nogle dage her vil vi køre sydpå til Langesund og herfra sejle tilbage til Hirtshals.

Her følger en beskrivelse af turen
med tilhørende links til dias/videoshow,
som i billeder viser indtryk fra turen.



Lidt teknisk:
Alt billedmateriale på denne tur er optaget i høj opløsning (1920 x 1080) og formatet 16:9.
Det betyder, at billedfilerne er meget store.
Det medfører, at download-tiden kan blive ret lang, hvis du ikke har en meget hurtig internetforbindelse.
Hvis du oplever, at en billedfil "hakker", "fryser" eller slet ikke starter, kan du prøve
1) at være tålmodig og vente på at filen hentes,
2) at aktivere "pause" på afspilningsskærmen et stykke tid eller
3) at aktivere "stop" og derefter starte afspilningen forfra.


Længden af hvert show er angivet i min:sek og
der er tilsat lidt stemningsmusik.

Tænd for dine højttalere



Onsdag den 5. juni – Grundlovsdag – og der er valg til folketinget:
Vi startede hjemmefra kl. 13.45.
Dagens mål er færgen i Hirtshals, som sejler kl. 20 og vi skal være der kl. 19.
Da vi også lige skal have stemt og fyldt brændstof på både os og bilen kører vi i god tid.
Alt går som planlagt og vi står til søs samtidig med, at valgstederne lukker.
Vi har en dejlig kahyt med et stort TV-apparat, så vi følger valgslagets gang på TV hele aftenen – faktisk til midnat.


Torsdag den 6. juni:
Vi vågner tidligt; der er fælles morgenvækning kl. 6 via færgens højttaleranlæg!!!
Det skyldes, at en del passagerer skal af i Stavanger, som vi anløber kl. 6.30.
Vi andre sejler videre mellem masser af smukke, norske øer til Bergen, hvor vi kører i land kl. 12.30.
Da vi blot skal køre 1½ time til vores første opholdssted, Thon Hotel Sandven i Norheimsund, beslutter vi at køre en lille omvej.
Vi forlader Bergen ad vej E16 mod øst og kører et kort stykke på vej 7, men drejer så sydpå ved byen Adland og følger en lille gul vej langs Samnangerfjorden til byen Osøyro, hvorfra vi fulgte vej E39 til Byen Bjørnen, hvor vi vender og sætter kursen nordpå. På vejen tilbage gør vi et kort ophold ved den lille havneby Hatvik inden vi fortsætter nordpå mod vej 7, hvor vi drejer østpå. Kort før Norheimsund standser vi ved vandfaldet Steindalfossen.
Vi er fremme ved hotellet ved 17-tiden.

Klik her for at se "Til Norge" (5:06)

Fredag den 7. juni:
I dag kører vi rundt om det højlandsplateau, der ligger nord for Norheimsund, afgrænset af vej 7 mod syd og vejene E16 og 13 mod nord.
Vi kører først vestpå ad vej 7 tilbage i retning mod Bergen, men drejer så nordpå ad en meget lille vej ind i højlandet mod området Kvitingen. Her er der meget lidt trafik – og godt det samme for vejen er så smal, at det er vanskeligt for 2 biler at passere hinanden uden at udveksle lak!. Hurra for de mange ”møtepladser”, der er etableret.
Da vejret er perfekt (kun lidt vind, 15 grader og næsten skyfrit) bliver det til 14 spændende kilometer – og det samme retur til vej 7.
Her fortsætter vi indtil vi støder på vej E16, som vi følger nordpå indtil vi ved byen Dale igen drejer ind i højlandet på en meget lille vej. Her ser vi mange spændende naturlandskaber, bl.a ved området Hamlagro, inden vi igen møder en stor vej – 13 – ved byen Voss.
Vi følger vej 13 mod sydøst indtil vi igen møder vej 7, som vi følger tilbage vestpå til Norheimsund.

Klik her for at se "Nord for Norheimsund" (6:42)

- og her for at se dronefilm fra Kvitingen (2:42)

- og her for at se dronefilm fra Dale (1:48)

- og her for at se dronefilm fra Hamlagro (3:04)

Lørdag den 8. juni:
Så gik den ikke længere!
Det er begyndt at regne – men det er jo ikke så usædvanligt i Norge.
Det betyder dog, at vi ændrer lidt på dagens tur, da vi stort set ikke kan komme ud af bilen.
Vi nøjedes med en tur sydpå ad vej 49 langs Hardangerfjorden. Vi lavede en lille afstikker ind på vejene 48 og 552 til sydspidsen af øen Tysnæsøy. Her slutter vej 49 ved færgebyen Hodnanes.
Der er faktisk også flot i gråvejr og regnvejr, men på en mere dyster måde.

Klik her for at se "Sydpå" (4:01)

Søndag den 9. juni - Pinsesøndag:
Vi forlader Norheimsund og kører østpå ad vej 7.
Dagen starter med regn!
I løbet af formiddagen bliver vejret dog bedre, men da vi samtidig bevæger os op i højlandet, bliver det også koldere. Da vi når dagens højeste punkt, 1250 m.o.h. ved Dyrenut, er der kun 9 grader og ret blæsende. Inden vi når så langt har vi også kørt gennem en forholdsvis lang tunnel, Vallaviktunnelen (indviet 1885), på knap 8 km og en ny bro, Hardangerbrua (indviet i 2013), over Eidfjorden ved Brimnes og genbesøgt "Norsk Natursenter" og Vøringsfossen (vi var her også i 2008).
Det blev efterhånden til en dejlig dag med temmelig meget kørsel i højfjeldet over trægrænsen før vi nåede vores bestemmelsessted, Tuddal Høyfjellshotel, kl. 17.30.
10 km før hotellet ligger Gaustatoppen, og vi fik lige helt check på, hvor banen op gennem bjerget findes.
Det er planen, at vi vil op på toppen i morgen – hvis vejret ellers er med os.
På hotellet blev vi overrasket med et tilbud om en 4-retters menu med tilhørende vinpakke.
Vi tog imod tilbuddet – og det var en fantastisk oplevelse.

Klik her for at se "Nord om Hardangervidda" (9:53)

- og her for at se dronefilm fra Tuddal Høyfjellshotel (4:02)

Mandag den 10. juni – 2. pinsedag:
Det viste sig at blive en rigtig fin dag, så vi kørte de ca. 10 km nordpå fra hotellet og var klar til at bestige Gaustatoppens 1883 m ved 10-tiden.
Vi gjorde forsøget første gang i 2004 (se mere om denne tur andetsteds på hjemmesiden) – og dengang opgav vi bestigningen, da vi manglede ca. en tredjedel.
Denne gang tager vi Gaustabanen, som egentlig blev etableret af NATO i 1953 som en militær foranstaltning, men efter at have mistet sin militære betydning blev den i 2009 omdannet til at transportere turister op til toppen – altså 5 år efter vi var der første gang.
Fra toppen er der en fantastisk udsigt. I klart vejr skulle man kunne se et areal på 60.000 km² – mere end Danmarks areal.
Vel nede igen kørte vi lidt rundt og nød landskabet og sluttede af med at køre en tur til det lille sted Bondal.
Om aftenen skar vi lidt ned på menuen: Vi nøjedes med 2 retter.

Klik her for at se "Gaustatoppen" (9:24)

- og her for at se dronefilm fra Gausta (6:28)

- og her for at se dronefilm fra Bondal (2:24)

Tirsdag den 11. juni:
I dag gik der lidt kludder i vores planer.
Vejret var ellers fint fra morgenstunden, så vi forventede at se nye, flotte landskaber.
Det var meningen, at vi ville have kørt lidt ind i Hardangervidda-området nord for Rjukan til et søområde ved Kalhovd og Synken, men det endte med, at vi fik besked om, at vejen var lukket ved området Øvset – så Øv for det.
I stedet kørte vi så tilbage til vej 37 og brugte lidt tid på at beundre den store sø Tinnsjø.
Derefter blev vi enige om, at Gaustablikk-vejen også godt kunne tåle et gensyn, så vi brugte næsten alle tilgængelige holdepladser til at indsuge nye indtryk.
Hen på eftermiddagen kom der efterhånden flere skyer på himlen, så vi kørte forholdsvis tidligt tilbage til hotellet.
Vi er spændte på, om vores planer for dagen i morgen holder – eller går i vasken!?

Klik her for at se "Tinnsjøen m.m." (10:00)

- og her for at se dronefilm fra Tinnsjøen (3:26)

- og her for at se mere dronefilm fra Gausta (4:11)

Onsdag den 12. juni:
Det regnede hele natten – og også da vi stod op.
Imidlertid ophørte regnen hen på formiddagen, så vi fik faktisk en fin dag.
Vi kørte til Rjukan og fortsatte ad vej 37 forbi vintersportsstedet Vierli vestpå indtil vi ved Austbø drejede ind i højlandet mod Øyfjell.
Herfra fortsatte vi sydpå mod vej E134 ved Høydalsmo.
Vi fulgte nu E134 østpå indtil vi ved Sauland drejede nordpå mod vores hotel lidt nord for Tuddal.

Klik her for at se "Vierli m.m." (4:15)

- og her for at se dronefilm fra højlandet (4:13)

Torsdag den 13. juni:
Hjemrejsedag.
Som sædvanlig ikke særligt interessant – og den var våd næsten hele vejen.
Vi havde små 3 timers kørsel til færgen i Langefjord, derefter 4½ times sejlads til Hirtshals (tørvejr det meste af vejen) og endelig turen hjem fra Hirtshals – her var der flot solnedgang i tørvejr, da vi var hjemme kl. 22.

Klik her for at se "Hjemturen" (4:31)


-----------------------

Konklusion:
Vi havde egentlig en god tur, hvor vi fik set, det vi havde planlagt – her var vi heldige med vejret.
- Men Norge er blevet vanvittig dyrt at opholde sig i som turist.
Det blev en meget dyr 9-dages-tur!

  PR©2019