Rejsetips ......................................
 


Rejsetips nordpå:


Følgende emner omtales:
1: Mad
2: Bo-muligheder
3: Kørsel
4: Web
5: Turistbureau
6: Kort
7: Tromsø
8: Alta
9: Nordkap
(se også 'Norge 1991 - Nordkap')
Der sluttes af med forskellige muligheder for hjemtur.

1. Mad:

Vi har altid en del mad med hjemmefra i form af konserves. Det er rart efter en lang dag at kunne flytte ind i en hytte på en campingplads og hurtigt være klar med varm suppe (fra poser) og varm mad fra dåser. Vi har selv gryder (campinggryder), tallerkener, bestik o.s.v. med, da man ikke kan være sikker på, at det findes i alle hytter. I hytter uden bad og toilet er der som regel kun et køleskab og et par kogeplader (husk opvaskegrej). Når vi bor det samme sted flere nætter i træk, køber vi gerne lokale varer og laver 'rigtig mad'. Men når vi flytter fra sted til sted er det godt at have noget holdbart i bagagen. Det er jo umuligt at forudse, hvad vi havner i. Måske kan man slet ikke lave mad - måske finder vi et hotel - måske ... Vi har en køletaske tilsluttet bilen. Her kan vi fint opbevare morgenmad og frokost. Vi har gode erfaringer med at fylde termokanden med te (eller kaffe) om morgenen, og så spise frokost i det fri. Det er nemlig ikke altid muligt at finde et spisested, når man er sulten. Der findes ikke så mange cafeteriaer p.g.a. den spredte bebyggelse.

2. Bo-muligheder:

Campingpladser - vandrerhjem - hoteller - private hytter (det sidste har været en god oplevelse). Hyttepriser varierer meget. Man kan få meget enkle hytter til 200 kr., men skal man bo et sted flere dage, bør man vælge noget dyrere hytter til 5 - 600 kr. pr. nat. Vi begynder gerne at kigge efter et bosted ved 17-tiden. Hvis det bliver for sent (kl. 19-20) er alt måske optaget og der kan være langt til den næste plads. Det er rigtig godt at have et kort, hvor campingpladserne er indtegnet, men der findes mange pladser, der ikke nødvendigvis er medtaget på de mest almindelige kort. Hvis vi vil bo i en by, har vi enkelte gange været på det lokale turistbureau og fået god hjælp der. Her anvises også ofte privat indkvartering, hvilket vi har haft nogle sjove oplevelser med. Vi har et campingpas, men det er langt fra alle pladser, der kræver det. Soveposer eller dyner + sengetøj medbringes. Hvis vi skal bo i de små hytter er de ofte sparsomt udstyret.

3. Kørsel:

Dagsmarcher på 4-600 km. Der er langt fra Danmark til Tromsø. Godt 2.000 km. Og derefter et par dagsrejser (ca. 600 km) fra Tromsø til Nordkap. Vi har haft glæde af at køre langt (600-700 km) om dagen i et par dage og så holde pause og bo samme sted 2 nætter. Det er også fint at køre 400 km om dagen og så tage sig tid til de oplevelser, der dukker op undervejs. Man kommer uvilkårligt i et dilemma, da man konstant skal vælge mellem at komme frem eller bruge tid på de mange naturoplevelser undervejs. Hvis I har tid, vil vi anbefale at I drejer fra hovedvej E6 nord for Trondheim ved Steinkjer og følger den gamle kystvej, RV17. Den fortsætter hele vejen til Bodø og byder på fantastiske naturoplevelser. Den har sin egen hjemmeside: Kystriksveien.
Vigtigt: Småpenge til 'bompenge'. I og omkring de større byer - Oslo - Bergen - Trondheim - og en del tunneller og nye vejstrækninger. Der er ofte ubetjente bom-steder, så det er ikke muligt at få vekslet på stedet. Vi bliver fotograferet og får en bøde, hvis vi kører igennem uden at betale (har prøvet det!). Omkring byerne er det mindre beløb - 10 - 12 - 20 - 30 kr. - hvorimod større tunneller, f.eks. den nye vej til Magerøy, hvor Nordkap ligger, er lidt pebrede. Så vidt jeg husker, koster det ca. 175 kr. - hver vej. Benzin fylder vi på i god tid - altså når muligheden er der. Der kan godt være langt mellem tankene både i det nordlige Norge og i Sverige.
Mange steder i det sydlige Norge kan man nu køre gennem betalingsanlæggene og betale med sin BroBizz, hvis man altså har sådan én.

4. Web-adresser, som vi har haft glæde af:

Visit Norway, Visit Sweden, Norsk Camping Guide. Der kan bestilles mange spændende brochurer, som leveres ret hurtigt.

5. Turistbureau:

Når vi har boet flere dage på et sted, har vi som regel besøgt det lokale turistbureau. Her er altid relevante materialer og gode ideer til oplevelser. Vi har også via Internettet bestilt materialer hjem i god tid. Det har især været godt til de ferier, hvor vi har planlagt at bo samme sted i længere tid: Lofoten - Tromsø - Nordfjorden.

6. Kort:

NAF Veibok - fuld af gode oplysninger om alt muligt, men ikke specielt overskuelig, når det skal gå stærkt. Den er dyr (ca. 400 kr. hos FDM), men indeholder alt, hvad der er værd at vide om Norge.
Vejatlas 1:300.000. God at køre efter suppleret med et oversigtskort f.eks. Grosse Reisekarten - Norwegen 1:800.000.
Vi har også meget glæde af Cappelens forskellige Bil- og turistkort 1:400.000. Det er gode kort, men lidt uhåndterlige i bilen, da det er folde-ud-typen. Under alle omstændigheder: Gode kort er uundværlige.
De fleste har i dag GPS i bilen, og det er også helt fint, men efter vores mening bør man også have gode gammeldags papir-kort med. De giver et godt overblik.

7. Tromsø:

Spændende by (indbyggertal ca. som Horsens) med store veje placeret under jorden. Vi vil foreslå, at I som minimum ser Ishavskatedralen, Tromsø Museum og ikke mindst Polarmuseet, som set udefra ligner væltede dominobrikker. Så er den Alpine Have, som ligger tæt ved Universitetet i den nordlige del af byen også meget spændende, hvis man altså interesserer sig for haver og spændende planter. Endelig skal I en tur op med Fjellheisen (afgang bag Ishavskatedralen). Der er en storslået udsigt over hele byen og nærmeste omgivelser.

8. Alta:

Et fantastisk område (Hjemmeluft) med mere end 5000 år gamle helleristninger lige syd for byen. Mulighed for aftentur til kraftværket ved Sautso, Altadæmningen, Nordeuropas største canyon. Spørg på turistkontoret. Når man har forladt Alta får man igen et valgproblem: Er der tid til et besøg i Hammerfest? Det er absolut en spændende by at besøge, men det er jo en afstikker på 70 km hver vej fra hovedvej E6.

9. Nordkap:

Billetten til området - som også er lidt halvdyr - gælder for længere tid. Så hvis solen ikke vil skinne klokken 24 den første aften, kan man komme igen aftenen efter. Måske er der bedre vejr den aften. Husk varmt tøj og vanter! Der blæser oftest en kold vind op over den godt 300 m høje klippe fra Nordishavet. Vi kan anbefale at bo i en hytte på Kirkeporten Camping i Skarsvåg, ca. 20 km fra Nordkap. Herfra bør man gå turen til klippeformationen Kirkeporten. Det tager ca. 20 min hver vej, men er lidt 'op og ned', sæt mindst et par timer af.

Hjem over Sverige:

Fra Nordkap kan man i grove træk vælge 4 veje, hvoraf vi ikke har prøvet den ene: Ned gennem Finland. De 3 ruter, vi kender, beskrives kort her:

a. En mulighed er at køre tilbage ad E6 til Narvik og her køre ind i Sverige ad E10 mod Kiruna. Et af vore yndlingsmål er søen Torneträsk, hvor man ved Abisko kan tage stolelift op til en fantastisk udsigt over hele sø- og skovområdet inkl. den berømte Lap-port. Sæt mindst 1½ dag af til turen. I Kiruna kan I kontakte turistbureauet for at komme med på et besøg i de kæmpestore jernminer. Fra Gällivara arrangeres ture til en åben kobbermine et stykke uden for byen og i Gällivara’s tvillingby, Malmberget, er der et spændende friluftsmuseum i stil med Den Gamle By i Århus. Uden for Kiruna ligger Jukkasjärvi, som også er et besøg værd.

b. En anden mulighed er at køre over Lakselv til Karasjok, hvor Sapmi-museet bør besøges. Herfra over Finnmarksvidda til Kautokeino, en tur ind i Finland til Karesuando, hvorfra Innlandsvägen, vejnr. 45, går hele vejen ned gennem Sverige. I Arvidsjaur er der også et spændende frilandsmuseum. Hovedbyer på Innlandsvägen: Karesuando - Gällivara - Jokkmokk - Arvidsjaur - Sorsele - Storuman - Vilhelmina - Dorotea - Strømsund - Östersund - Sveg - Mora.
Hvis der er tid, kan man lidt nord for Vilhelmina dreje ind på Sagavägen; en spændende omvej ind mod den norske grænse, ned mod Gäddede og tilbage til Innlandsvägen ved Strömsund (som ligger fantastisk flot).
Lidt før Mora - i Orsa - ligger der en stor dyrepark med bl. a. bjørne. Fra Mora afhænger turen af, om man vil sejle over Göteborg - Frederikshavn hjem eller om man hellere vil køre 'nedenom' og tage broerne.

c. Den sidste mulighed for hjemtur er at tage hovedvejen E8 fra Karesuando ud til Den Botniske Bugt. Herfra går kystvejen, E4, helt ned til Helsingborg. Sidst vi prøvede kystvejen, var ikke nogen nydelse. Der var rigtig meget trafik - tung trafik og turisttrafik.

God tur nordpå!

PR©2005 og 2010